Dialogues of knowledge in a urban garden: the theme biological pest control in a propose of non-formal education for work
Keywords:
urban agriculture, entomology, agroecologyAbstract
Agr iculture developed in urban environments configures special contexts, such as proximity to homes and growing vegetables, favouring the use of agroecological techniques that reduce exposure of the farmer to synthetics and toxic products. The appropriation or not of those ways of production goes through different processes of observation, dialogue and recognition of the social environmental, economic, political and cultural. These processes guide and can sustain the cultivation of vegetables. This paper proposes to think about some learning pathways through the research developed with farmers in the Community Garden COHAB, Lavras, Minas Gerais State. To reach the proposed objectives was characterized the farmers’ socioeconomic profile and their technical demands. Were used a semi structured interview guide and workshop strategy to identify demands. Thus, were designed and developed educational workshops, lectures, courses, demonstrations and visits to other municipalities to exchange experiences. A specific mo ment of return and evaluation of the results of this work with farmers and the complete team, allowed the identification of two major analytical axes: openness and potential for deepening and expand the knowledge of the garden conducted by agroecological base.Downloads
References
ANDRADE, R. C. Agricultura urbana e controle biológico: construindo estratégias participativas no município de Lavras, MG, 2013. Dissertação (Mestrado), Ufla, Lavras, 2013. 132 p.
CASTELO B. M.; ALCÂNTARA, F. A.; de MELO, P. E. O projeto horta urbana de Santo Antônio do Descoberto. Brasília: Embrapa Hortaliças, v.1, 2007. 160 p.
COELHO, F. M. G. A arte das orientações técnicas no campo: concepções e métodos. Viçosa, MG: UFV, 2005. 139 p.
DRESCHER, A. W.; JACOBI, P.; AMEND, J. Segurança alimentar urbana: agricultura urbana, uma resposta à crise? Revista de Agricultura Urbana, Lima, n.1, 2000. Disponível em: <http://www.agriculturaurbana.org.br/RAU/AU1/AU1resposta.html>. Acesso em 10 dez. 2012.
FRANCO, J. B.; MOLON, S. I. Aproximações entre educação não formal e trabalho mediadas por uma perspectiva socioambiental e de classe. Cadernos de Educação: FaE/PPGE/UFPel, Pelotas n.30, p. 167-86, 2008.
FRIGOTTO. G. As relações trabalho-educação e o labirinto do Minotauro. In: AZEVEDO, J. C. (Org.) Utopia e democracia na educação cidadã. Porto Alegre: Universidade/UFRGS/Secretaria Municipal de Educação, 2000.
FREITAS, L. A produção da ignorância na escola. São Paulo: Cortez, 1986.
GADOTTI, M. A questão da educação formal/não formal. Sion: Institut International des Droits de loEnfant (IDE), 2005. 11 p.
HABITAT/ONU. 2012. Estado das cidades na America Latina e Caribe 2012: Rumo a uma nova transição urbana. Disponível em: <http://www.onuhabitat.org/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=816&Itemid=538>. Acesso em 01 nov 2016.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Sinopse do Censo Demográfico, 2010. Disponível em: <http://www.censo2010.ibge.gov.br/sinopse/index.php?dados=P6&uf=00>. Acesso em 2 out 2012.
MARTIN, A.; OUDWATER, N.; GÜNDEL, S. Metodologias para a análise de situação. Revista de Agricultura Urbana, Lima, n.5, dez. 2001. Disponível em: <http://www.agriculturaurbana.org.br/RAU/AU05/AU5analise.html>. Acesso em 10 dez. 2012.
MOUGEOT, L. J. A. Agricultura urbana: conceito e definição. Revista de Agricultura Urbana, Lima, n.1, jul. 2000. Disponível em: <http://www.agriculturaurbana.org.br/RAU/AU1/AU1.html>. Acesso em 10 dez. 2012.
PESSOA, C. C. Agricultura urbana e pobreza: um estudo no município de Santa Maria – RS. Dissertação (Mestrado) UFSM, Santa Maria, 2005. 87 p.
RIBEIRO, M. Pedagogia da autonomia: análise da assistência técnica prestada a agricultores assentados. Trabalho e Educação, Belo Horizonte, n.8, p. 133-61, 2001.
VEGA, O. F-L. Pasado, Presente y Futuro Del Control Biológico Em Cuba. Fitosanidad. v.11, n.3, p. 61-6, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work.
- Authors can make independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (for example, include it in an institutional repository or publish it in a book) always showing that the work was published first in Revista IDeAS.