Graduates of Agricultural Family School of Olivânia: who are they and what are their projects for the future?
Keywords:
Olivânia Family Farm School, graduates of Agricultural Family Schools, future projects, Mepes, Rural EducationAbstract
In this text, we seek to analyze the various situations that compose the trajectory of graduates of the Family Farm School (FFS), especially those related to the period when these subjects were students, their present situation and future projects. Such projects are the starting point for discussing how articulations are established throughout the lives of these young people are constituted, educational dispositives oriented to the valorization of the rural space and school experiences with the pedagogy of alternation. Our analysis is based on information collected through a questionnaire, applied to former students of EFA-O, in dialogue with authors from human and social sciences, especially those related to the categories mentioned above (Schultz, Bourdieu, Dodier and Barbot, and Dewey). In addition to building a profile of these former students, the exercise enabled the discussion on elements that influence choices about “staying or leaving” in rural areas.
Downloads
References
AMMANN, Safira Bezerra. Ideologia do desenvolvimento de comunidade no Brasil. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
BATTESTIN, Simone. Ser jovem e ser agricultor: a agricultura familiar como perspectiva e projeto de vida para filhas e filhos de agricultores do município de Anchieta-ES. Dissertação (Mestrado em extensão rural). Universidade Federal de Viçosa. Viçosa, MG, 2009. Disponível em: https://www.locus.ufv.br/handle/123456789/4112. Acesso em: 6 nov. 2020.
BOURDIEU, P. A sociologia de Pierre Bourdieu. In: ORTIZ, Renato. (Org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática. 1983.
CALIARI, Rogério Omar. A presença da família camponesa na escola família agrícola: o caso de Olivânia. Tese (Doutorado em educação). Universidade Federal Espírito Santo, Vitória, ES, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufes.br/handle/10/2173. Acesso em: 7 nov. 2020.
CALIARI, Rogério Omar. Pedagogia da alternância e desenvolvimento local. Minas Gerais, 2002.
CARNEIRO, Maria José. O ideal rurbano: campo e cidade no imaginário dos jovens rurais. Mimeo. Biblioteca da Clasco. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/anpocs/carne.rtf. Acesso em: 7 abr. 2016.
CASTRO, Elisa Guaraná de. Entre Ficar e Sair: uma etnografia da construção social da categoria jovem rural. Tese (Doutorado em Antropologia Social). Museu Nacional/UFRJ, Rio de Janeiro, RJ, 2005. Disponível em: http://www.bdae.org.br/bitstream/123456789/1624/1/tese.pdf. Acesso em: 6 nov. 2020.
DEWEY, John. Experiencia y Educacíon. Editorial Biblioteca Nueva: Madri, 2010.
DODIER, Nicolas. Une approche processuelle des dispositifs. I Colóquio Crítica e pragmatismo na sociologia. Brasília, DF: Ed. da UnB, 2016. Conferência de abertura.
DODIER, Nicolas.; BARBOT, Janine. A força dos dispositivos. Revista Sociedade e Estado, v. 32, n. 2, maio/ago. 2017.
GIMONET, Jean-Claude. Praticar e compreender a pedagogia da alternância das Ceffas. Petrópolis: Vozes; Paris: AIMFR, 2007.
IPEA – INSTITUTO DE PESQUISA ECONOMICA APLICADA. A juventude rural do III Festival de Juventude da Contag: relatório de pesquisa. Rio de Janeiro, 2017. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=29833&Itemid=9. Acesso em: 6 nov. 2020.
IPEA – INSTITUTO DE PESQUISA ECONOMICA APLICADA. A Marcha das Margaridas: perfil socioeconômico e condições de vida das mulheres trabalhadoras do campo e da floresta. Relatório de pesquisa: Brasília, DF, 2013. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=20352. Acesso em: 6 nov. 2020.
MOURA, Margarida Maria. Os herdeiros da terra. São Paulo: Hucitec, 1978.
NOSELLA, Paolo. Origens da pedagogia da alternância no Brasil. Coleção Educação do campo. Reimpressão (obra originalmente publicada em 1977). Vitória, ES: Edufes, 2013. Disponível em: http://edufes.ufes.br/items/show/281. Acesso em: 6 nov. 2020.
RISTORD, Philipe. Accompagner autrement : une posture d’accompagnement singulière dans de champ de l’éducation et de la formation l’exemple des MFR. In: CHAUVET, A. (Coord.). L’art d’accompagner autrement : différents regards. Marseille: Editions Kelvoa, 2017.
SANTOS, Damião Solidade dos. Os processos formativos por alternância dos jovens rurais e suas atuações no desenvolvimento local: o caso das EFAs do município Lago dos Juncos – Maranhão. Dissertação (Mestrado). PPG em Desenvolvimento Socioespacial e regional. Universidade Estadual do Maranhão. São Luís, MA, 2017. Disponível em: http://www.ppdsr.uema.br/wp-content/uploads/2018/08/Dissertacao-Damiao-cmpleta.pdf. Acesso em: 11 jan. 2021.
SCHUTZ, Alfred. Fenomenologia e relação sociais: textos escolhidos. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.
SCOTT, Russel Parry. (2001). Quase adulta, quase velha: Por que antecipar as fases do ciclo vital? Interface: comunicação, saúde e educação, 8, 61-72. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-32832001000100005&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 6 nov. 2020.
VALADARES, Alexandre Arbex et. all. Os significados da permanência no campo: vozes da juventude rural organizada. In: SILVA, E. R.A.; BOTELHO, R. U. Dimensões da Experiência Juvenil Brasileira e Novos Desafios às Políticas Públicas. Brasília, DF: Ipea, 2016. p. 59-96. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/livros/livros/livro_dimensoes_miolo_cap02.pdf. Acesso em: 6 nov. 2020.
VALADARES, Alexandre Arbex. O gigante invisível: território e população rural para além das convenções oficiais. Brasília, DF: Ipea, 2014. (Texto para discussão, 1942.) Disponível em: https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/TDs/aaatd_1942.pdf. Acesso em: 6 nov. 2020.
VEIGA, José Eli da. Cidades imaginárias: o Brasil é menos urbano do que se calcula. Campinas: Autores Associados, 2002.
ZAMBERLAN, Sérgio. Mepes: a longa caminhada, 1963-1980. Anchieta, ES: Mepes, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Leonardo Rauta Martins

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work.
- Authors can make independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (for example, include it in an institutional repository or publish it in a book) always showing that the work was published first in Revista IDeAS.